Známé i neznámé pánevní dno

Seriál o pánevním dnu - Pilates Vendy

Už dlouho se odhodlávám napsat článek o pánevním dnu, protože tato důležitá část těla bývá často lékaři a trenéry opomíjena. Pánevní dno jako soubor svalů má mnoho funkcí a je proto těžké vše sesumírovat do jednoho článku. Proto jsem se rozhodla, že pánevním dnu vytvořím seriál článků, kde se konkrétně budu věnovat vždy jedné problematice. V tomto úvodním dílu seriálu se zaměříme na obecný pohled na pánevní dno.
Co je to vůbec pánevní dno? Většina z nás už tento pojem určitě slyšela, ale málokdo tuší, co vše se za ním skrývá. Já sama jsem byla poté, co jsem začala více studovat pohyb, překvapená, co vše s pánevním dnem souvisí. Není to jen fyzicky svalstvo, které vystýlá oblast malé pánve a dává oporu orgánům zde se nacházejícím, ale má také důležitý význam pro stabilitu páteře a zajímavý je i jeho vliv na naši psychiku, emoce. Pánevní dno můžeme mít ochablé nebo naopak přetížené v obou případech se pak pánevní dno stává původcem mnoha zdravotních komplikací.

Historie pánevního dna

Pánevní dno se vyvinulo v době ještě než člověk chodil po dvou. Poté, co se napřímil, začala spočívat váha všech břišních orgánů právě na pánevním dnu, které díky tomu muselo začít pracovat proti gravitaci. Je tudíž pochopitelné, že s věkem tyto svaly ochabují. Bohužel vlivem nesprávného životního stylu – špatné držení těla, nevhodný pohyb, stres, špatné stravování a další, mají s pánevním dnem problémy stále mladší ročníky. Nemyslím tím jenom ženy, které mají samozřejmě vlivem těhotenství a porodu a pánevním dnem komplikace mnohem častěji než muži.

Co si pod pojmem „pánevní dno“ představit?

Pánevní dno - pohled zespodu

Pánevní dno si můžeme představit jako jakousi „trampolínu“, která se rozprostírá mezi sponou stydkou, kostrčí a kostí křížovou a sedacími hrboly. Anatomicky se zde nachází mnoho svalů, které vytváří 3 vrstvy. Asi víte, že pánevní dno funguje jako svěrač pro udržení moče a stolice. Méně se už ví, že svaly pánevního dna jsou důležitou součástí hlubokého stabilizačního systému (HSS), který znáte možná pod pojmem core nebo také střed těla. Společně s bránicí, příčným břišním svalem a hlubokými vzpřimovači páteře dávají oporu nejenom oblasti beder, ale všem obratlům tak, aby byly optimálně nastaveny a dávaly páteři správné nastavení bez útlaku meziobratlových plotének.

Nejčastější problémy

Vlivem moderní doby se lidé bohužel skoro nehýbou a pokud se už hýbou, tak často nevhodně. Nezapojují díky tomu svaly HSS a používají zejména svaly povrchové, které začnou přebírat jejich funkci a v podstatě je nepustí do práce.

Tím přestává i pánevní dno pracovat optimálně a začnou se projevovat všechny jeho neduhy:
Bolesti zad
Problémy s únikem moči
Problémy v sexuální oblasti (ženy – bolesti při styku, neschopnost dosáhnout orgasmu, muži – neschopnost dosáhnout erekce)
Bolestivá menstruace
Problémy s otěhotněním
Problémy s prostatou
Hemoroidy

Příště se zaměříme na příčiny problémů pánevního dna

Více o tématu naleznete v těchto článcích

foto zdroj: www.bandhayoga.com

Může Vás zajímat...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *